Allborgarrätten Göteborgs konsthall 3 februari 2016

 

Dokumentation från en platsspecifik installation av Jan Rydén på Göteborgs konsthall vid ett samtal den 3 februari 2016. Till den kommande boken ”allborgarrätten” utvecklar Jan Rydén en grammatik av piktogram som hänvisar till olika rättigheter och skyldigheter i det offentliga rummet. Symbolerna är besläktade både med de piktogram som brukar finnas på allmänna platser, men även med alkemins symbolspråk och tarotkortens  bilder. Boken kommer att illustreras av träsnitt med liknande symboler. De följer en egen poetisk logik som löper parallellt med den resonerande essän. Arbetet är en fortsättning på projektet Thinking Through Painting där Jan Rydén undersökte icke-verbalt tänkande.
Allborgarrätten är ett nyskapat ord av Jan Rydén för vad som skulle kunna bli den urbana motsvarigheten till allemansrätten. Vi vet hur vi ska uppföra oss i skog och mark, men i staden är vi osäkra på både rättigheter och skyldigheter. Trots att vi lever i ett alltmer urbant samhälle.
Men vad får vi göra i staden egentligen? Och vem är det som bestämmer och sätter gränser?

Genom ett antal publika samtal kring allborgarrätten samlas material in för en kommande bok om allborgarrätten. Boken skall fungera som en utgångspunkt för fortsatta samtal kring våra rättigheter i stadsrummet. Rydéns mål är att allborgarrätten ska in i regeringsformen. ”Alla ska ha tillgång till staden enligt allborgarrätten”.

Allemansrätten är en praxis som blivit lag. Det är en sedvänja, men själva uttrycket etablerades först på 1940-talet, efter en statlig utredning (1937). En andra semestervecka hade tillkommit och stadsborna skulle ut i skog och mark. Det kom dock att dröja fram till 1994 innan allemansrätten skrevs in i regeringsformen under parollen ”Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten”.

Inom ramarna för samtalet på Göteborgs konsthall deltog även konstnären Kristoffer Svenberg som berättade om sitt projekt Mallrats. Det är ett samarbete med Göteborgs konsthall där Kristoffer Svenberg ihop med ungdomar testat det offentliga rummets möjligheter och begränsningar. Genom workshops och performance undersöker Svenberg var gränsen för det offentliga rummet går genom arbeten i privata och halv-privata rum som exempelvis kommersiella gallerior.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s