Pattern recognition (Family resemblances)

Pattern recognition (Family resemblances), several canvases, dimensions
variable, oil and vinyl on linen and canvas on wooden stretchers, metal shelves, wall paint, 2012-2014.
Jan Rydén is fascinated by the human urge to look for patterns and connections. Why does the discovery of patterns, connections and regularities seem so deeply fullfilling, or even meaningful? In a few circles we see a face, a few fields of colour gives us a feeling of rythm. Jan Rydén is also interested in the connection between painting on fabric, the idea of the decorative and the notion of ”happy colours”.
His method is linked to the rythmical and serial, he likes to work in long series of paintings where one painting leads to another. In keeping with his rhythmic and serial working method the placement and number of paintings included in
Pattern recognition (Family resemblances)will be reconsidered during
the exhibition period. Rydén asks questions like: Why do we
denote certain colours as ‘happy’? When is something considered
decorative? The subtitle Family resemblancesis a word-play alluding to both the portrait-like quality of some of his paintings as well as referencing Wittgenstein’s theory on family resemblances that Jan Rydén discusses in his essay Painting in the gravitational field(in Studio Talks: Thinking Through Painting, Arvinius + OrfeusPublishing 2014).

Rydén jobbar ofta i långa serier av målningar där den ena målningen
leder till nästa. Liksom hans rytmiska och seriella arbetsmetod,
omprövas under utställningsperioden målningars antal och placering
i verket Mönsterigenkänning (Familjelikheter). Rydén ställer frågor som:
Varför benämner vi vissa färger som ”glada”? När upplevs något
som dekorativt? Och varför kan upptäckten av mönster, samband
och regelbundenheter vara givande och till och med kännas
meningsfulla? Undertiteln Familjelikheterär en ordlek som alluderar på både de ansiktsformer som många tycker sig se i hans målningar och en referens till Wittgensteins teori om familjelikheter som Jan Rydén diskuteras i sin essä Painting in the gravitational field(i boken Studio Talks: Thinking Through Painting, Arvinius + Orfeus Publishing2014).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s