Roll of linen mounted on wall and air

Untitled, oil on roll of linen, mounted on wall and air, dismounted steel easel, height 256 cm, width variable depending on point of view, oil on canvas, dismounted easel, 2014

On coarse linen sequences of painting unroll. Like Japanese Kakemono Untitled (…) can be rolled in and out, the painting can be hidden, or shown. But unlike a linear narrative, the different components of the painting bounce back and forth. In oil painting the role of the linen canvas is often to imitate a wall or a hard surface and to do its utmost to not look like textile. In Rydén’s Untitled (…) all aspect of painting’s materiality are investigated including the tactile aspects of the textile.

På en grov linneduk rullas sekvenser av måleri ut. Liksom japansk Kakemono kan Untitled(…) rullas in och ut, döljas och visas. Men till skillnad från ett linjärt narrativ studsar måleriets olika delar fram och tillbaka. I oljemåleriet är linnedukens roll ofta att spela vägg och göra allt för att inte likna tyg. I Rydéns Untitled(…) undersöks alla delar av måleriets material inklusive textilens taktila egenskaper.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s